Home Page Image
 

Zelfconceptverheldering en leren studeren is een project met als doelgroep ASO-leerlingen uit de 3e graad van onze scholen.
Het is een pakket dat leerlingen die dit wensen, samen met hun CLB-medewerker, doornemen. Ook leraren of andere leerlingen mogen hier mee aan de slag gaan.

Het pakket is nog in ontwikkeling en suggesties zijn steeds welkom.

De contactpersoon voor dit project is
Lieven Coppens




Laatste aanpassing op :
06/12/2009

 


Met leren studeren zichzelf beter leren kennen


"Zelfconceptverheldering" betekent zichzelf beter leren kennen. Uit onderzoek is gebleken dat het slagen in het eerste jaar hoger onderwijs afhangt van twee belangrijke aspecten. Het eerste aspect is de grondigheid waarmee men zijn keuze voor het hoger onderwijs heeft voorbereid. Heel belangrijk voor die keuze is een juist zelfbeeld. Dit project wil daar bij helpen. We laten de student van het vijfde jaar secundair onderwijs nadenken over zichzelf. Hiervoor gebruiken we de antwoorden die hij zelf geeft op enkele vragen:

  • Thema 1 : Welk voorkeurskanaal gebruik ik bij het leren (horen, zien, schrijven, bewegen)?
  • Thema 2 : Welke leerstijl heb ik (dromer, denker, beslisser, doener)?
  • Thema 3 : Hoe efficiĆ«nt studeer ik (grondig, strategisch, oppervlakkig)?
  • Thema 4 : Gezond studeren
  • Thema 5 : Hoe studeer ik?

 Aan de hand van een korte uitleg met instructie geven we de noodzakelijke inhoud meten. We koppelen die meteen aan een kort testje dat de student meteen zelf kan verwerken en interpreteren. Tot slot geven we tips om de leerkwaliteit te verhogen.

Het tweede aspect dat de kans op slagen in het eerste jaar hoger onderwijs verhoogt, is een goede studiemethode. In dit project hebben we er bewust voor gekozen om een aantal basisregels voor het efficiƫnt studeren nog eens specifiek onder de aandacht te brengen, voorzien van enkele interessante en toepasbare kanttekeningen.

We brengen het project uit onder de vorm van een pakket dat de student in principe zelfstandig moet kunnen verwerken. Dat zal hij in het hoger onderwijs alvast ook moeten doen. Het concept is echter zo opgebouwd dat men de theorie, instructie en materialen ook klassikaal kan gebruiken bij het opstarten van het keuzeproces voor het hoger onderwijs.

Veel succes toegewenst!